Fedtknuder, talgkirtler, modermærker og andre hudelementer

Kirurgisk fjernelse af fedtknuder, tilstoppede taglkirtler, modermærker eller andre hudelementer

Før operationen

Hvis du har pacemaker eller er i behandling med blodfortyndende medicin (f.eks. Magnyl eller Marevan) skal dette oplyses i god tid før operationen.

Undlad at smøre creme på huden. Eventuelt hår fjernes dagen før med en barbermaskine på et område omkring operationsstedet.

Operationen

Huden desinficeres med klorhexidinsprit eller lignende. Lokalbedøvelsen sprøjtes ind under huden med en tynd nål; det svier og spænder ca. 1 minut. Man kan ved operationen ofte mærke berøring, men ikke smerter. Såret lukkes med en tråd, der oftest skal fjernes efter 10-14 dage på klinikken.

Efter operationen

Mod smerter: lokalbedøvelsen holder sædvanligvis 1-3 timer efter indgrebet. Herefter kan der komme lette til moderate smerter i såret. Man kan anbefale 2 stk. Pamol eller lignende, op til 4 gange i døgnet. Der kan ses mindre blågule misfarvninger i huden omkring såret. Dette forsvinder efter ca. 1 uge.

Forbinding: skulle forbindingen blive våd, skal den fjernes og erstattes med et almindeligt plaster, idet en våd forbinding giver grobund for bakterier.

Forbindingen fjernes efter 2 dage (med mindre andet er aftalt) og du må herefter gerne tage brusebad. Karbad, svømmehal og havbad bør undgås indtil trådene er fjernet.

Såret behøver herefter ikke være tildækket med mindre der er risiko for, at det udsættes for støv eller snavs. Ved behov kan såret dækkes med Micropore (papirplaster), der kan købes på apoteket. Efter tråd fjernelse anbefales det i 3 uger at have Micropore på såret for at undgå, at kanterne skrider fra hinanden.

Når du opholder dig ude i solen, beskyt såret med solfaktor 20 eller derover eller plaster de første 3 måneder.

Suturer fjernes normalt her i klinikken 10-14 dage efter operationen. Evt. vævsprøvesvar plejer at foreligge der.

Risiko ved operationen

Blødning efter operationen er sjældent forekommende. Hvis det sker, skal du i første omgang hvile dig og trykke på området. Dette vil normalt stoppe blødningen.

Infektion ses meget sjældent, men kan forekomme og vil kræve behandling med antibiotika. Hvis der optræder infektion, ses det typisk efter 3-4 dage, og symptomerne er rødme og hævelse samt tiltagende smerter.

Også i sjældne tilfælde bliver ar grimme og fortykkede og i yderst sjældne tilfælde udvikles en overfølsomhedsreaktion mod lokalbedøvelse. Dette kræver hurtig behandling eller eventuel indlæggelse på hospital.

Ved større blødning, blodansamling eller tegn på betændelse (rødme, varme, hævelse, temperatur over 38,5) skal du kontakte klinikken eller 1813 uden for klinikkens åbningstid.

Afbud skal meldes senest 1 døgn før operationen evt. med besked på telefonsvarer.