Behandling af udvendige hæmorider

Behandling af udvendige hæmorider (marisker/hudlapper)

Tilstanden opstår som led i efterforløbet af hæmorider. En hæmoride er en lille åreknude/udvidet blodåre (vene) omkring endetarmsåbningen (anus) med hud henover. På et tidspunkt forsvinder den lille åreknude, men det stykke hud, der har været spilet ud af åreknuden vil sidde tilbage uden for anus. Det kan medføre irritation og kløe samt hygiejnemæssige problemer. Den overskydende hud kaldes også for marisk og kan fjernes ved en lille operation i lokalbedøvelse.

Din hud ved endetarmsåbningen kan kun sjældent blive helt glat igen efter operationen.

Før operationen

Et lille Glyoktyl-klysma (Microlax) sprøjtes op i endetarmen en time før undersøgelsen.

Hvis du er i behandling med blodfortyndende medicin er det vigtigt, at klinikken informeres om dette i god tid inden behandlingen, da der ellers kan være forøget blødningsrisiko. Ligeledes bør du, så vidt muligt, undgå fast behandling (du må gerne tage det en enkelt gang) med smertestillende gigtmidler (Ipren, Ibuprofen, Kodimagnyl o.l.) og fiskeolietilskud i 5 dage før operationen, da det også kan medføre let øget risiko for blødning.

Operationen

Udføres i lokalbedøvelse med indsprøjtninger omkring endetarmsåbningen. Dette er forbundet med en kortvarig smerte. Ved operationen fjernes overskydende hud /slimhinde. Sårene efterlades åbne for at undgå infektion og heler op efter ca. 3 uger. Der sættes sædvanligvis selvopløselige tråde for at stoppe blødning og disse forsvinder efter 7-14 dage.

Efter operationen

Afføring: for at blødgøre afføringen tilrådes brug af laxantia (Magnesia, Laktulosemixtur, sveskejuice m.v.) de første aftener efter operationen. For at holde afføringen lind er det i øvrigt vigtigt at drikke rigeligt vand. Der kan i forbindelse med afføring komme lidt blødning, som dog vil ophøre hurtigt igen.

Smerter: de første 2-3 dage efter operationen kan være smertefulde. Det er vigtigt at tage smertestillende medicin regelmæssigt f.eks. tabl. Pamol/Panodil/Pinex, 2 tabl. x 4 dagligt og herudover supplere med tabl. Ipren 200 mg, 2  tabl. x 3 dagligt.

Forbinding: der påsættes en komprimerende forbinding på såret og den skal, så vidt som muligt, først fjernes dagen efter operationen. Operationssårene rengøres bedst ved at skylle med håndbruser 2 gange dagligt samt efter hvert toiletbesøg. Karbad og badning i svømmehal/hav bør undgås i 2 uger.

Brug trusseindlæg for at tage sekretionen der kommer fra sårene.

Restriktioner: det første døgn bør man holde sig i ro og sidde så meget som muligt på såret for at hindre blødningen. Derefter kan normale funktioner gradvist genoptages.

Det endelige resultat efter operationen kan ALTID først vurderes ca. 8 uger efter operationen.

Sygemelding: det kan være nødvendigt i 3-5 dage.

Risiko ved operationen

Komplikationerne er særdeles sjældne. Ved kraftig dryppende blødning skal du sætte dig på noget koldt – f.eks. en pose frosne ærter pakket ind i et viskestykke. Bliv siddende i en time. Er der fortsat blødning, skal klinikken, egen læge eller Regionens akuttelefon 1813 kontaktes. Ligeledes skal læge kontaktes ved tegn til infektion i området med kraftig rødme, dunkende smerte og/eller feber.

HUSK at indkøbe: panodil-tabletter, ibuprofen-tabletter, magnesia-tabletter samt bind/trusseindlæg INDEN operationen. Hav også gerne frosne ærter i fryseren til brug ved smerter eller blødning.

Afbud skal meldes senest 1 døgn før undersøgelsen evt. med besked på telefonsvarer.