Behandling af indre hæmorider ved elastikmetoden

Hæmorider er åreknuder i endetarmsåbningen, hvor åreknuden med den overliggende slimhinde buler ind i den nederste del af endetarmen. Undersøgelsen af hæmoriderne består af en kikkertundersøgelse af endetarmen og den nederste del af tyktarmen (sigmoideoskopi) for at vurdere omfanget af hæmoriderne og for at udelukke anden sygdom.

Hvis du får blodfortyndende medicin er det vigtigt, at du oplyser klinikken om det i god tid inden indgrebet, da der eller kan være forøget blødningsrisiko.

Før behandlingen:

Et lille Glyoktyl-klysma (Microlax) sprøjtes op i endetarmen en time før undersøgelsen.

Behandlingen:

Behandlingen foretages uden bedøvelse, idet der ikke er smertesans på indersiden af tarmen. Ved elastikmetoden sættes en lille og meget stram elastik hen over hæmorideområdet. Herved stoppes blodforsyningen til hæmoriden, som i løbet af en uges tid ”visner” og falder af sammen med elastikken.

Efter behandlingen

Der kan det første halve til hele døgn føles en vis grad af stramning og eventuel afføringstrang. Skulle der være ømhed eller egentlige smerter, kan man tage et smertestillende håndkøbspræparat (Pinex, Panodil, Kodimagnyl eller eventuelt Ipren). Herudover er der ingen forholdsregler. Man kan gå normalt på toilettet.

Når elastikken efter ca. 8 dage falder af, kan der i sjældne tilfælde komme noget blødning.

Risiko ved behandling

Yderst sjældent kan der fra 2-10 dage efter behandlingen opstå kraftig blødning fra tarmen. Ligeledes kan der yderst sjældent optræde kraftige smerter i tarmen, ledsaget af feber. I de her tilfælde skal du kontakte klinikken, egen læge eller evt. Regionens akuttelefon 1813.

Afbud skal meldes senest 1 døgn før behandlingen evt. med besked på telefonsvarer.